Starta dagen med en hälsosam frukost

Smoothies är väldigt enkelt och tacksamt att göra i blenders. En bas bestående av mjölk, yoghurt eller liknande kommer skapa en bra mättnadskänsla. Blanda sedan i saker som du tycker är gott. Frukter, grönsaker och nötter ger god smak. Det bästa med en smoothie är att du med enkelhet kan ta med den och äta i farten. Perfekt för den som pendlar och ofta har svårt att få till det med tid på morgonen, men gärna vill ha i sig något. Behöver du inspiration till vad du kan göra smoothies på finns det mängder av recept på internet.

Frukost är dagens viktigaste måltid säger man. Det ger en bra start och grund för att klara av de utmaningar som kan komma. Hur får du då till en hälsosam frukost? På vardagar kan det vara svårt med tid, att sitta ner och ta en riktigt lång frukost är något som de flesta bara kan ha drömmar om. Fokus ligger därför på snabba frukostar som innehåller mycket nyttigt. Det är inte fel att koka en kopp te med hjälp av en vattenkokare och äta en fullkornsmacka, men det finns mycket annat att upptäcka.

Gröt kommer att hålla dig mätt under en lång tid och kan varieras otroligt mycket. Mannagryn, havregryn eller risgryn är några exempel på vad det går att göra gröt av. Toppa med färska bär eller en sylt med lite socker. Overnight oats görs generellt på havregryn och förbereds på kvällen. Blanda havregryn med lite valfri vätska och eventuellt lite bär eller någon krydda som kardemumma och låt det stå i kylskåpet över natten. På morgonen är det färdigt att äta oavsett om det blir hemma vid köksbordet eller på kontoret när du har vaknat till lite. Det är lätt att fastna i gamla mönster då det kommer till mat, prova nya saker och upplev hur god en hälsosam frukost kan vara.